Zásady psychohygieny u dětí a dospívajících
Psychohygiena je ve své podstatě propracovaný řád, který slouží k naprostému posílení a udržení dobrého duševního zdraví jedince. Vychází z různých metod a postupů, díky nimž se lze snadno a rychle přizpůsobit potřebám dětí a momentálním situacím. Děti jsou za všech okolností na prvním místě, od toho se odvíjí i jejich harmonogram činnosti v průběhu celého dne.
Životospráva
Malé děti jsou zvyklé v mateřské školce na určitý stravovací režim. Podobný systém funguje také v mnoha rodinách. Děti v těchto zmíněných zařízeních dostávají bohatou a rozmanitou stravu, která je zpestřena o ovoce a zeleninu. V jejich jídelníčku se povětšinou objevují mléčné produkty, celozrnné potraviny a obiloviny. Vedle toho si děti pravidelně pochutnávají na různě technologicky upraveném kuřecím či rybím masu. Dostávají také luštěniny, potraviny s nízkým obsahem cholesterolu a tuků. Hotové pokrmy se nepřesolují. Velice se dbá na to, aby děti konzumovaly co nejméně výrobků s vysokým obsahem cukru. To platí také pro slazené nápoje.
Jejich jídelní režim je nastaven tak, aby si mohly pochutnat na potřebném množství kvalitních potravin. Odborníci doporučují, aby děti se věnovaly jídlu v jistých pravidelných intervalech. Především by měly jíst maximálně šestkrát denně.
Děti dostávají odpovídající porci, která je právě upravena dle jejich růstové fáze, tělesné hmotnosti, pohybových aktivit a jiných činností. Za den by děti měly vypít přes litr tekutin.
V žádném případě by se dítě do jídla nemělo za žádnou cenu nutit, ale je dobré ho motivovat k tomu, aby ochutnalo. Bohatě stačí, když pozře pár lžiček od všeho. Tímto způsobem se u něj mohou vypěstovat krok po kroku správné stravovací návyky.
Správná životospráva se pak odehrává i na základních školách. Bohužel tyto zařízení nejsou schopni každému dítěti adekvátně zabezpečit příjem potřebné skladby živin. Tady lze vyzdvihnout, že děti se v každém případě musí spolehnout na domácí stravu. V prostřední školních jídelen běžné dochází k tomu, že děti nedojídají dané porce. Navíc si v minulosti žáci mohli snáze koupit něco sladkého či slazeného na zub v průběhu přestávek. Zašli do školních bufetů či si nějakou nezdravou věc koupili přímo v automatu. S tím je už na dobro konec. Nyní jsou populární nápojové automaty, ze kterých vypadne lahodný a přitom zdravý mléčný produkt. Vybrat si dítě může z několika výrobků. V nabídce je ochucené mléko, jogurt a tyčinka plná mléka. Nejeden automat může nabízet kupříkladu zabalené mističky s nakrájeným ovocem, zeleninu či čerstvě namazané housky s máslem. Podobná situace panuje i na středních školách.
Tyto nové projekty mají podpořit zdravou formu stravování a omezit rozvoj dětské obezity. Jedná se o preventivní opatření, které přímo bojuje proti jistému typu onemocnění.
Bohužel školy jsou někdy bezmocné v rámci nevhodného stravování či špatných stravovacích zvyklostí. Hlavně starší dětí se po vyučovacích hodinách objeví u automatů na kafé či na slazené nápoje, které jsou umístěny mimo školní prostory. Zde si koupí, na co mají zrovna chuť. Velice často navštěvují i rychlá občerstvení. Tu se docpávají pokrmy plné nevhodných ingrediencí, které jejich organismu moc neprospívají. Děti mohou brát útokem i cukrárny. Přemíra dezertů a lahodných sladkostí způsobuje u dětí nadváhu. Při cestě ze školy mohou zavítat i do nějakého supermarketu, malého obchůdku nebo obchodního domu. Odtud si odnesou nezdravý pamlsek. Když pak přijdou domů, otevřou ledničku a vezmou si z ní určitou potravinu. Některé děti mají ve večerních hodinách enormně zvýšený apetit. Pokud této aktivitě holdují pravidelně, pak se to po nějaké době projeví na jejich váze.
Dítě školou povinné a taktéž dospívající jedinci by neměli zapomínat na pitný režim. Při vyšší fyzické zátěži se automaticky předpokládá zvýšený objem tekutin. Při dehydrataci se dítě nemůže soustředit na probíranou látku či jiné aktivity. Rozhodně se nedoporučuje konzumace energetických nápojů anebo sladkého nápoje hnědé barvy.
Spánek
Ve školce je pravidelnou součástí dítěte také spánek. Ten se praktikuje po obědě. Někdy dítě v takovém kolektivu není schopno usnout, jindy zase vydrží spát i sto dvacet minut vkuse. Je to individuální záležitost. Menší děti by se měly v odpoledních hodinách na nějakou dobu natáhnout a odpočívat. Starší dětí už takovou potřebu nemají, a proto si úplně vystačí s kratší siestou. Dejme tomu ta může trvat několik málo minut.
Menší děti chodí večer spán velmi brzy. Občas se stává, že některé dítko trpí nedostatkem spánku. Což se samozřejmě projeví i na jeho celkové psychice. Takové dítě se během dne nemůže soustředit a většinou má také špatnou náladu. Kromě toho může se u něj objevit známky agresivity či hyperaktivity.
Jde-li dítě spát, je nutné eliminovat několik rušivých vlivů. Zaprvé dospělí by měli ztlumit televizi. Sourozenci by se měli přestat hádat či na sebe pokřikovat. Jejich projevy by měly být tiché. V tomto případě na hluk by měli úplně zapomenout. Okno v místnosti by se mělo zavřít, aby dítě nerušil při spaní povyk na ulici.
Dospívající jedince potřebuje spát v průměru okolo devět hodin. Postupně se jeho spánková potřeba ustálí na osm a půl hodiny.
Za nezbytnost se dnes považuje kvalitní a dostatečně dlouhý spánek. Prostřednictvím něho mají děti možnost nabrat dostatek sil. Než skutečně zavřou očka a nechají se unášet do světa fantazie, mohou ještě chvíli přemýšlet o různých věcech. Kupříkladu mohou se jim honit hlavou prožitky z dnešního dne. Jejich mozek během spánkového procesu také zpracovává množství informací. Vedle spánku lze realizovat několik klidových aktivit.
Některé děti mohou mít potíže se spánkem. Těm se nechává prostor, aby mohly poslouchat hudbu, pohádky nebo si jenom tak číst.
Pohybový režim
Malé děti se pravidelně nejenom v mateřské školce oddávají hrám a různým pohybovým aktivitám. Mimo přirozeného volného pohybu na zahradě, hřišti či parku mají tu možnost si zacvičit. V mateřských školkách je pro děti mnoho příležitostí, jak se pohybově vydovádět anebo se něco nového naučit. V rámci vycházek mohou děti pozorovat jak přírodu a okolí, tak i pracující jedince. Zato rodiče s nimi také plánují aktivní zábavu a dobrodružné hry. Existují stále rodiny, které s dětmi nikam nechodí. Ty pak sedí u počítačů nebo televizních obrazovek po zbytek dne.
Školy nabízí dětem řadu pohybových aktivit. Za zmínku stojí právě tělesná výchova. Kromě té se dítko skoro každodenně setkává s mnoho dalšími pohybovými činnostmi, jako je například chůze. Uvést lze také přesuny do jednotlivých učeben. Ve školách se praktikují vycházky. Většinou se musí žáci přemístit do jiné budovy, na stadion či do kina. Někteří kantoři ve svých hodinách upřednostní nějakou tu pohybovou aktivitu. Dejme tomu může jít o protahovací cvičení. Žáci to vnímají jako jakési zpestření. Během školního roku se děti mohou účastnit školy v přírodě, lyžařského kurzu i plavání.
Bohužel ve školách se občas objeví případy, kdy hodiny tělocviku jsou nahrazovány pasivnější formou oddechu. Anebo se tím snaží učitelé dohnat zameškanou látku v jejich předmětu.
Po vyučování jdou většinou děti domů. Zapnou si počítač, hrají hry nebo klábosí online po sociálních sítích. Je málo dětí, co navštěvují nějaký ten sportovní klub či kroužek. Právě nedostatek pohybu nastartuje v pozdním věku obezitu jedince.
Mezi dětmi existují i výjimky. Tato skupina dětí se věnuje sportovní aktivitám po celý týden. Po škole mají tréninky a víkendu se účastní nejedné soutěže. Tak to funguje nejenom u fotbalu, hokeje, karate a tenisu, ale i u tancování, gymnastiky, baletu a mnoha jiných sportech.
Hospodaření s časem
Správně hospodařit s časem vnímají odborníci jako důležitou součást psychohygieny. V běžném životě si někteří dospělí nedovedou uspořádat přiměřeně svůj čas, natož malé dítě. Pro tyto případy existuje techniky, díky nimž lze snadno sestavit optimální časový harmonogram. Kde je místo jak na práci, tak i na odpočinek.
Dítě by mělo být vedeno k pořádku. Naopak nepořádek rozptyluje nejedno dítko. Pokud se žák učí, měl by se soustředit pouze na daný předmět a na nic jiného. Prostor k tomu určeny by měl být vybaven správným osvětlením a nábytkem. V takovém to prostředí není radno přetopovat. Pro tyto případy je vhodné dobře vyvětrat. Zdejší atmosféra by měla být pohodová a klidná. Dítě by nemělo zažívat nervozitu a spěch. Rodič by ho měl pochválit i za sebemenší pokroky. Je dobré v dětech posilovat sebedůvěru a podporovat je i po citové stránce. Při učení lze praktikovat menší přestávky, za pomocí nichž si dítě může protáhnout své tělo nebo se jednoduše občerstvit. Rozhodně není dobré, když se dítě věnuje současně dvou aktivitám najednou anebo přípravu na daný předmět nechá na poslední chvíli. První by se dítě mělo vrhnout na těžší úkoly a přechází postupně k těm nejjednodušším.
Rodič by měl vést dítě k domácí přípravě. Té by se měl malý človíček věnovat v přesně určenou dobu a to po každé ve stejné místnosti. Není dobré se předtím nacpávat. Starší jedinci mají přehled o tom, kolik jim učení zabere času. Proto rodiče jim pouze překontrolují vypracované domácí úkoly.
Je na rodičích, aby úkoly dítěte a další jeho povinnosti naplánovali s ohledem na útlumové fáze dítěte.
Děti se zaměřují nejprve na tu činnost, která se nedá odložit, a pak přistupují k méně důležitým aktivitám či povinnostem. Pakliže je to pro dítě nadlidský úkol stihnout všechny povinnosti v daný den, musí se rozhodnout pro zvládnutí těch nejpodstatnějších úkolů.
Zdrží-li se dítě nad úkolem či nad učením a má před sebou ještě mnoho jiných úkolů, mělo by zapomenout na zábavné činnosti a vrhnout se raději na školní povinnosti.
Pokud se dítěti nebo dospívající osobě naskytne chvíle času, může tuto dobu využít ke studijní přípravě. V případě že by dítko vykazovalo známky otupělosti, netečnosti, unavenosti či lhostejnosti, je dobré jej z tohoto stavu vyrušit. Doporučuje se otevřít dokořán okno. Pomůže relaxační cvik. Na řadu může přijit krátká přestávka. Dítě lze na nový příval myšlenek připravit formou úklidu.
Relaxace
Mnohdy se děti musí chtíc nechtíc přizpůsobit náročnému životnímu stylu, v němž takřka chybí prostor pro zcela adekvátní odpočinek. S touto situací se vyrovnávají jak malé, tak i odrostlejší děti po svém. I ty dospívající osoby mají mnoho povinností a starostí. A to jich nutí se zkrátka adaptovat na zrychlené někdy až hektické životní tempo bez pořádného odpočinku.
Relaxace není možné chápat jako jistou formu spánku. Ve skutečnosti je to velmi záslužná činnost, které prospívá lidskému organismu. Nejedna osoba se díky tomu patřičně uvolní. Nepříjemné napětí je rázem pryč. Při této aktivitě dochází k regeneraci a odbourání stresu. Je známo, že odpočatý a zcela zrelaxovaný jedinec se dokáže soustředit a lépe se adaptuje na nespočet zátěžových situací, kterým čelí v každodenním životě.
Prostřednictvím relaxačního cvičení se malé děti naučí spoustě věcí. Tak například mají možnost lépe poznat svoje tělo. Dále začínají mít pod kontrolou svoje pohyby a emoční stránku. Zvládají nové situace bravurně. Nedělá jim pak problém se postupem času vyjádřit o svých pocitech či prožitcích.
Mateřské školky poskytují dostatek prostoru pro relaxační cviky. Ty se využívají ve chvíli, kdy děti vykazují známky únavy, napětí či agresivního chování. Tato aktivita by se měla zařadit do programu tak, aby se stala pravidelnou součástí denního režimu. Na začátku se provádí velmi krátké relaxační cviky, které se postupně začnou prodlužovat.
Také v základních a středních školách se dítě nevyhne speciálním hrám a relaxačním technikám. Ty jsou zejména určeny pro zklidnění. Docílit lze těmito aktivitami rovněž odpočinek. Je to dobrá strategie, jak ztišit hlučnou třídu.