Statistiky

Členové : 1717
Obsah : 449
Počet zobrazení článků : 949233

Komentáře

Hodnocení uživatelů: / 6
NejhoršíNejlepší 
Imunitní systém je jednou z nejsložitějších částí lidského těla. Seznam nových poznatků o imunitě se velmi rychle rozrůstá a stejně tak rychle se rozrůstá i dlouhá řada rad a doporučení, co bychom měli dělat pro správnou funkci svého imunitního systému. Ať už nás ale nová fakta o imunitě zajímají nebo ne, jedno je jisté. S nadcházející zimou budeme zdravou a odolnou imunitu potřebovat všichni.

 

Jedním z důvodů, proč je nesnadné lidskou imunitu přesně popsat, je to, že jejím sídlem není jediný orgán jako například srdce nebo plíce. Skládá se z miliard buněk, které neustále kolují v krevním řečišti po celém těle a vyhledávají v něm nepatřičné vetřelce: bakterie, viry, parazity a dokonce i houby nebo nádorové buňky. Aby však náš imunitní systém fungoval i v nepříznivém zimním období bezvadně, potřebuje také určitou péči. Odměnou za trochu vynaložené námahy nám bude pohodová zima se vším, co k ní patří, kromě kapesníků a bolavého krku. Jaká jsou tedy základní pravidla, jejichž dodržování dokáže osvěžit a povzbudit naši obranyschopnost?

Základem je pestrý jídelníček

Buňky imunitního systému, bílé krvinky, se tvoří v kostní dřeni stejně jako krvinky červené. Každý den se jich vytvoří obrovské množství a tak není divu, že ke svému správnému vývoji potřebují dostatek energie a výživných látek, vitamínů a stopových prvků. Vědci v několika studiích zkoumali souvislost mezi často jednotvárným jídelníčkem starých lidí a jejich imunitou. Výsledky bohužel ukázaly, že nedostatek důležitých látek přijímaných v potravě je i v rozvinutých, bohatých zemích mnohem častější než se doposud soudilo. Vinu za to nese především jednostranně zaměřený jídelníček, kterým trpí často právě starší lidé. Abychom svému tělu dodali dostatek látek, které potřebuje k ochraně před infekcí, musíme si hlídat obsah svého talíře. Jídelníček má obsahovat potraviny rostlinného i živočišného původu, dostatek vlákniny a některé nenasycené mastné kyseliny, obsažené především v mase mořských ryb.


Mezi nejdůležitější složky potravy potřebné pro správnou funkci imunitního systému patří: dostatek kvalitních bílkovin, nenasycené mastné kyseliny, vitamíny A, B6, B12, C a E a z minerálů pak především železo, zinek, selen a měď. Důležitým prvkem podporujícím imunitu u nejmenších dětí je kojení – soudí se, že pouhé kojení bez příkrmů alespoň do 6. měsíce věku snižuje u dětí budoucí problémy spojené s imunitním systémem, jako jsou například alergie, astma nebo dokonce celiakie. Pokud si nejste jisti, zda vaše tělo dostává vše, co potřebuje, a nemáte čas pečlivě sledovat složení svého jídelníčku, můžete zvážit užívání potravinových doplňků. V jejich případě však platí, že méně může být více. Namísto toho, abychom vykoupili lékárnu a přirozenou stravu na talíři pak proměnili v drogistický krám, je lepší se nejprve zamyslet, jaká látka našemu tělu nejvíce chybí. V zimě je vhodné především umělé doplnění vitamínu C, relativně častý je i nedostatek hořčíku. Ženy jsou obecně díky menstruačnímu krvácení náchylnější k nedostatku železa, který se projevuje bledou barvou pokožky a očních spojivek a také zvýšenou únavností. V poslední době se hodně mluví o selenu, stopovém prvku, který v kombinaci s vitamíny C a E dokáže likvidovat tzv. volné radikály. Ty vznikají v lidském těle jako důsledek některých reakcí, mimo jiné i jako důsledek boje imunitního systému s infekcí. Vitamíny C, E a právě selen mají v lidském těle čistící funkci a dokáží odstranit odpad, který vzniká při likvidaci hrozící infekce imunitním systémem.

V neposlední řadě je důležité vědět, jak se má konkrétní potravinový doplněk správně užívat. Vždy je nutné si pozorně přečíst přiloženou informaci a uvedenými pokyny se řídit. Jinak se může stát, že své peníze za drahé minerály a vitamíny vyhazujeme zbytečně. Vitamíny a další doplňky se většinou užívají během jídla nebo těsně po jídle, abychom co nejvíce napodobili jejich přirozený příjem potravou. Ovšem vstřebávání některých látek se zpomaluje či úplně znemožňuje některými běžnými složkami potravy. Proto například vápník a potraviny bohaté na vápník není vhodné konzumovat se špenátem, čokoládou nebo rajčaty. Všechny tyto potraviny zabraňují vstřebávání vápníku v tenkém střevě.

K pohybu patří sauna, masáže i relax


Kromě pestrého jídelníčku je také pohyb na čerstvém vzduchu důležitým předpokladem zdravé a odolné imunity. Stejně tak jako přiměřená zátěž trénuje naše svaly a činí je silnější a odolnější, tak také přiměřená zátěž naší imunitu posiluje a připravuje na boj s infekcí. Tuto zátěž představuje pro imunitní systém pobyt na čerstvém vzduchu nebo přímo otužování. Velmi prospěšná je sauna, která se obzvláště v zimě může stát užitečným a zároveň příjemným prostředkem posílení vlastní imunity. Pravidelné saunování prokazatelně snižuje výskyt infekčních onemocnění, jako je nachlazení, úporná rýma nebo chřipka. Pro saunování i pro pohyb venku však platí, že z nich může mít prospěch pouze zdravý člověk. Pokud na nás takříkajíc „něco leze“, neměli bychom své vlastní imunitě nakládat ještě další přítěž a naopak bychom ji měli nechat, ať se v klidu vypořádá s infekcí. Pokud trpíme nějakým chronickým onemocněním, měli bychom se o vhodnosti saunování poradit se svým lékařem.

Pro udržení zdravé obranyschopnosti je důležitý také dostatek spánku a vhodná forma relaxace. Na téma vztahu stresu a imunity bylo vypracováno velké množství studií, které se v jednom bodě shodují: dlouhodobý stres poškozuje a oslabuje imunitní systém. Zatímco krátkodobá, nárazová stresová situace dokáže organismus povzbudit a naladit k vyššímu výkonu, dlouhodobý stres bez důkladného odpočinku organismus ničí. Oslabuje také jeho imunitní reakce a člověk se stává náchylnější k infekčním onemocněním. V zimě, kdy na nás útočí chřipka i „obyčejné“ nachlazení ze všech stran, bychom se měli naučit odpočívat zvlášť vydatně. Pro zdravou a silnou imunitu uděláme nejlépe, budeme-li relaxovat s hrnkem horkého šípkového čaje s citrónem spíše než se skleničkou alkoholu v ruce. Ačkoliv někteří vědci prokazují pozitivní vliv červeného vína na odolnost proti ateroskleróze a infarktu myokardu, pravidelná konzumace alkoholu by měla být pouze minimální. Imunitnímu systému podle všeho alkohol příliš neprospívá.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Hledání

Vzkazník

No Entries!

Přihlášení

Anketa

Jakému nápoji dáváte v zimním období přednost?